AGE NEWSFLASH 22/06/2010 – Age discrimination: example of initiative in France

AGE NEWSFLASH 22/06/2010 – Age discrimination: example of initiative in France (en français plus bas)

A project ‘Vivre chez soi’ (‘Ageing in place’) has been launched in France with a view to help older people stay at home, a wish shared by most seniors. As a result of this project 18 recommendations aimed at public authorities and private stakeholders have been identified.

On 17 June, Mrs Nora Berra, Secretary of State in charge of older people’s issues, presented the report of the mission ‘Vivre chez soi’ (‘Ageing in place’), which was launched in February 2010 and seeks to identify the actions needed to promote ageing at home. The project included six working groups with the mission of clarifying the issues of “ageing in place”, meeting the needs and expectations of seniors in the area and identifying essential tools and concrete measures aimed at public authorities.

The thousands of interviewees included representatives of business stakeholders and of the Civil Society. A number of AGE member organisations in France (namely CFR, Aînés Ruraux, Old’up, FNAR…) were questioned on the issue of age discrimination in access to credits, insurance (including health complementary insurance) and taxation.

The report proposes 18 priority actions targeting three main objectives: improving the living environment of older people, the access to new technologies and the services to the person.

The access requirements for financial and insurance products, the age limit in particular, have been identified as objective factor of discrimination which can impact on people’s housing and mobility. A number of actions, such as preventing elder abuse through information, anticipating the needs according to life cycles, the evolution of the private sector and financial counselling adapted to people’s age, need to be coordinated. More specifically, the issue of ‘demutualisation’, which consists in granting different bonus level depending on the risk potential of the contractor, is against the principle of intergenerational solidarity and has been identified as an exclusion factor against the most vulnerable older people. As for financial discrimination, the promotion of financial solutions which are accessible for all and the creation of appropriate guarantee mechanisms are needed to remove the financing obstacles faced by older people. Finally, a follow-up of the actions taken is reported as being essential to prevent the exclusion of a large part of the population.

AGE Platform Europe welcomes the global approach of the French initiative as an example of best practices in Europe which encourages economic stakeholders to take demographic change into account.

Anne Sophie Parent, Director AGE Platform Europe

Michel Riquier, Vice President AGE Platform Europe, Rapporteur of the working group « Inclusion and prevention of discrimination », Mission Ageing in place.

Click here to access the report – !!The report is in French with a two-page summary in English (pp 8-9)

For more information in French, please visit the site du Ministère du Travail, de la Solidarité et de la Fonction Publique

————————-

AGE NEWSFLASH 22/06/2010 – Les discriminations liées à l’âge : exemple d’initiative en France

La mission « Vivre chez soi » a été lancée en France dans le but du promouvoir le maintien à domicile des personnes âgées, un souhait largement partagé par les aînés. Ce projet a permis l’identification de 18 recommandations concrètes à l’attention des pouvoirs publics et des acteurs privés concernés.

Le 17 juin, Madame Nora Berra, Secrétaire d’Etat aux aînés, a présenté à Nice le rapport de la mission « Vivre chez soi » lancée en février 2010 dans le but d’identifier les conditions de succès du bien vivre à domicile des personnes âgées. La mission se composait de six groupes de travail chargés de faire un état des lieux, d’identifier les enjeux en la matière et d’adresser des recommandations aux Pouvoirs publics.

Dans le cadre de ce projet, plusieurs centaines de personnes représentant les secteurs économiques concernés et la société civile ont été auditionnées. Plusieurs associations membres de la coordination AGE France (notamment CFR, Aînés Ruraux, Old’up, FNAR …) ont été sollicitées sur le thème des discriminations liées à l’âge en matière d’accès aux crédits, d’assurances (y compris l’assurance complémentaire santé) et de fiscalité.

Le rapport propose 18 mesures prioritaires classées selon trois axes principaux :l’amélioration du cadre de vie des aînés, de l’accès aux nouvelles technologies et des services à la personne.

Les conditions d’accès aux services financiers et assurantiels, en particulier les « âges butoirs », ont été identifiées comme présentant des risques objectifs d’inégalité de traitement ayant un impact sur l’évolution de l’habitat et à la mobilité des personnes. La prévention des discriminations par l’information des personnes, l’anticipation des besoins selon les cycles de vie, l’évolution des opérateurs économiques, les conseils financiers adaptés à l’âge sont apparus comme des éléments à coordonner. Le problème spécifique du phénomène de « démutualisation », qui consiste à pratiquer des niveaux de primes différents selon la nature des risques présentés par l’assuré, va à l’encontre du principe de solidarité intergénérationnelle et est identifié comme risque d’exclusion des populations âgées les plus fragiles. Concernant la discrimination financière, la promotion de solutions financières d’accès universel et la création de mécanismes de garantie appropriés sont nécessaires pour permettre de lever les obstacles aux besoins de financement des aînés. Enfin, un suivi de l’évolution des mesures qui seront prises s’avère indispensable pour prévenir l’exclusion d’une partie importante de la population.

AGE Platform Europe soutient l’approche globale de cette initiative française qui se veut être un exemple de bonnes pratiques en Europe encourageant les acteurs économiques à prendre en compte le changement démographique.

Anne Sophie Parent, Directrice d’AGE Platform Europe

Michel Riquier, Vice Président d’AGE Platform Europe, Rapporteur du groupe de travail « Inclusion et prévention des discriminations » de la Mission Vivre chez soi.

Le rapport est disponible ici

Pour plus d’informations, nous vous invitons à consulter le site du Ministère du Travail, de la Solidarité et de la Fonction Publique